موتور جستجو

موتور جستجو یا Search Engine چیست؟ در این مطلب به معرفی پرطرفدار ترین موتور جستجو ها می پردازیم. همواره بخصوص در ایران به هنگام شنیدن عبارت موتور جستجو

موتور جستجو یا Search Engine چیست؟ در این مطلب به معرفی پرطرفدار ترین موتور جستجو ها می پردازیم. همواره بخصوص در ایران به هنگام شنیدن عبارت موتور جستجو افراد یاد گوگل و یاهو می افتند، البته این دو نیز نمونه های محبوب و پرکاربردی میان موتورهای جستجوگر هستند. اما موتور جستجو علاوه بر جستجو در وب کاربردهای دیگری نیز دارد. موتور جستجو را به طور کلی تر این گونه می توان تعریف نمود، موتورهای جستجوگر از یکسری نرم افزارها و سخت افزارها تشکیل شده اند که این قابلیت را دارد تا در یک فضای معین از بین حجم وسیعی از داده ها، اطلاعاتی که کاربران یا نرم افزارها نیاز دارند جستجو کرده و نمایش دهند. موتور جستجو می تواند این جستجو را بر روی حافظه موبایل، روی هارد دیسک کامپیوتر، در یک پایگاه داده و یا در فضای وب انجام دهد. در صورتی که موتور جستجو در فضای اینترنت داده ها و اطلاعات را جستجو نماید اصطلاحا موتور جستجوی وب نامیده خواهد شد. در اصل هر سیستمی که این قابلیت را داشته باشد تا از میان حجم زیادی از داده ها، اطلاعات خاصی را جستجو نماید موتور جستجو می باشد، اما امروزه موتورهای جستجوی وب نیز به اختصار همان موتور جستجو بیان می شوند.

قبل از گسترش و بالا رفتن سرعت اینترنت افراد برای یافتن موضوع یا مطلب خاصی باید در کتاب ها یا از افراد آگاه پرس و جو می کردند که از دانش و تخصص کافی در زمینه مورد نیاز شما برخوردار باشند. پیدا کردن چنین افراد یا منابع اطلاعاتی بخصوص اگر مطلب مورد نیاز شما تخصصی بود کار بسیار دشواری می شد. اما با پیدایش اینترنت با سرعت بالا و قابلیت استفاده از آن روی تلفن های همراه انواع موتور جستجو نیز بوجود آمد و یافتن اطلاعات بسیار راحت تر شد. حالا هر شخص یا شرکتی می تواند با طراحی وب سایت و یا ایجاد یک پایگاه داده، اطلاعاتی که دیگر افراد به آن ها نیاز دارند را در چنین شبکه های اجتماعی قرار داده تا افراد از آن ها بهره کافی را ببرند. وب سایت ها اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند اما موتور جستجو چگونه از میان میلیون ها وب سایت و صفحه وب موجود یک مطلب خاص را جستجو کرده و به کاربر نمایش می دهد؟ یافتن مطالب یک سایت توسط موتور جستجو از طرق کلماتی که کاربران جستجو می کنند صورت می گیرد. وظیفه موتور جستجو گشتن و پیدا کردن صفحاتی است که در آن از کلماتی استفاده شده است که کاربر آن ها را جستجو کرده است.
انواع موتور جستجو
انواع موتور جستجو را به صورت کلی به دو دسته می توان تقسیم نمود، دسته اول موتور جستجو پیمایشی و موتور جستجو براساس دایرکتوری ها. در ادامه این مطلب هر کدام از این دو نوع موتور جستجو را تعریف خواهیم کرد.

1. موتور جستجو پیمایشی: روش کار این نوع موتور جستجو به صورت web crawling یا خزش می باشد که خود شامل سه بخش است.

• Crawler (کرالر یا خزنده)
بهتر است قبل از تعریف کرالر یا خزنده اصطلاح اسپایدر را به شما معرفی کنیم. اسپایدر یا عنکبوت رباتی است که از طرف موتور جستجو به تمام صفحات وب مراجعه کرده و از آن ها بازدید می کند، به مطالعه صفحات وب پرداخته و لینک های درون آن ها را دنبال می کند و در نهایت اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می نماید. کرالر یا خزنده نیز عنوان فرمانده اسپایدر را دارد، یعنی درواقع این کرالر است که اسپایدر را هدایت می کند و به او می گوید که از کدام صفحات و منابع استفاده کند و یا چه داده هایی را جمع آوری نماید. دارندگان سایت این امکان را دارند تا از طریق پروتکل هایی خاص میزان دسترسی موتور جستجو به سایت را کنترل و تنظیم نمایند. Crawling نیز به فرآیند خزش ربات ها در صفحات سایت گفته می شود.

• Indexer (فهرست کننده)
بعد از اینکه اسپایدر عملیات جمع آوری اطلاعات را تمام کرد کرالر این اطلاعات را در اختیار indexer یا فهرست کننده قرار می دهد. وظیفه ایندکسر نیز تجزیه و تحلیل اطلاعات ارسالی و طبقه بندی آن ها می باشد. ایندکسر آنالیز مطالب را براساس تکنیک های خاص و مشخصی انجام می دهد تا مشخص شود که اطلاعات مربوط به کدام صفحه هستند. علاوه بر آن موضوعاتی مانند تعداد کلمات و تکرار و مکان آن ها در صفحه، میزان حجم اطلاعات موجود در صفحه و... نیز تعیین می شود. در حقیقت می توان ایندکسر را به یک کتاب بسیار بزرگ تشبیه کرد که لیست بسیار بلندی از کلیه صفحات موجود در وب که از طریق اسپایدر جمع آوری شده در آن ذخیره شده است. در صورتی که در این صفحات ثبت شده تغییری حاصل شود کتاب شما نیز براساس آن به روز خواهد شد.

• نرم افزار موتور جستجو
حال نوبت به نرم افزار موتور جستجو می رسد. نرم افزار موتور جستجو برنامه ای است که تمام صفحات جمع آوری و ثبت شده در ایندکسر را دسته بندی نموده و به آن ها با توجه به معیارهای مربوط به جستجوهای کاربر رتبه می دهد و براساس رتبه بندی نتایج را در اختیار کاربر قرار می دهد. می توان گفت که نرم افزار موتورجستجو از دو قسمت بانک اطلاعاتی و سیستم رتبه بندی تشکیل می شود. وظیفه بانک اطلاعاتی دریافت تمام ورودی ها از جانب ایندکسر، دسته بندی و کدگذاری و همچنین فشرده سازی آن ها می باشد. موتور جستجو می بایست از بانک اطلاعاتی یا دیتابیس خیلی بزرگی برخوردار باشد.

2. دایرکتوری ها یا فهرست تکمیل دستی
نوع دیگری از موتور جستجو می باشد که از دایرکتوری ها یا فهرست های دستی استفاده می کنند. فهرست یا دایرکتوری ها در واقع با توجه به ورودی های افراد ایجاد می شوند و این امکان در دایرکتوری ها وجود دارد که توضیحات کوتاهی برای هر وب سایت وارد شده ارائه دهید، در این حالت تمرکز جستجو تنها بر روی توضیحاتی است که ارائه شده است. روش موتور جستجو از طریق خزش با موتور جستجو توسط دایرکتوری ها متفاوت است و آن مواردی که برای فهرست بندی و جستجوی بهتر در روش مبتنی بر خزش مفید است، نمی تواند بر روی روش دایرکتوری ها نیز مفید واقع شود.
اهمیت تجاری موتور جستجو

از نظر فعالان در عرصه تجارت موفقیت یک وب سایت بر پایه بیننده و بازدید بیشتر آن است. بنابراین برای کسب آن در دنیای مجازی و تجارت آنلاین افزایش بازدید ضرورت بسیاری دارد. فرقی ندارد که وب سایت در مورد چه موضوعی فعالیت دارد و یا به ارائه چه خدماتی می پردازد، در هر صورت یک وب سایت برای فروش و کسب درآمد بیشتر می بایست از ترافیک و بازدید بالایی برخوردار باشد. مهم ترین راه ارتباط میان وب سایت ها و کاربران نیز موتور جستجو می باشد، هم کاربران برای یافتن مطالب مورد نیاز خود و هم دارندگان سایت برای معرفی کالا و خدمات خود به کاربران به موتور جستجو نیاز دارند. زمانی که ما در وب سایت خود از عبارات کلیدی استفاده می کنیم و کاربران آن عبارات را جستجو می کنند این کار موتور جستجو است که با یافتن وب سایت های مختلف، دریافت اطلاعات و رتبه بندی آن ها مطالب مورد نظر کاربر را به او نشان دهد. اما تنها طراحی یک وب سایت کافی نیست برای اینکه موتور جستجو بتواند موضوع صفحات سایت شما را تشخیص دهد و آن ها را جمع آوری کرده و براساس کلمات کلیدی که کاربران جستجو کرده اند آن ها را نمایش دهد باید در وب سایت خود از کلمات کلیدی به صورت صحیح استفاده نمایید و مسائل مربوط به سئو را کاملا رعایت کنید.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

فرم تماس

کاربران گرامی با استفاده از فرم زیر می توانید با کارشناسان زرین سئو ما تماس حاصل نموده و در زمینه سئو سایت خود با آنها مشورت نمایید.

اطلاعات تماس

تهران - پونک، خیابان سردار جنگل، خیابان طباطبایی، خیابان زاگرس، پلاک 9 واحد 1
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 
 
تلفن:  44491770 - 021
تلفن:  44491771 - 021
موبایل: 09126863580
تلگرام: 09126863580

به ما بپیوندید